38M Toldi I
38M
Toldi I
|
|
Toldi I
kisharckocsi
|
|
Harctéri alkalmazás
|
|
Gyártási darabszám | 190 db |
Általános
tulajdonságok
|
|
Személyzet | 3 fő |
Hosszúság | 4,75 m |
Szélesség | 2,14 m |
Magasság | 1,87 m |
Tömeg | 8500 kg |
Páncélzat és
fegyverzet
|
|
Páncélzat | 33/23/13/7/6 mm (vezető homlok-/mellső homlok-/oldal-/hátsó-/tető- és fenékpáncél) |
Elsődleges fegyverzet | 1 db 20 mm-es 36 M Solothurn nehézpuska |
Másodlagos fegyverzet | 1 db 8 mm-es M 34/37 A vagy 34/40M Gebauer géppuska |
Műszaki adatok
|
|
Motor | 1 db nyolchengeres, négyütemű Büssing NAG benzinmotor |
Teljesítmény | 116 kW (155 LE) |
Felfüggesztés | rugózott, csillapított lengőkaros, önhordó |
Sebesség | 50 km/h |
Fajlagos teljesítmény | 13,6 kW/t, (18,2 LE/t) |
Hatótávolság | 200 km |
A 38M
Toldi I a
Magyar Királyi Honvédség által rendszerbe állított második
világháborús, magyar gyártmányú könnyűharckocsi volt,
a Toldi-harckocsicsalád első tagja. 1942-től a típust 38M
Toldi A.20,
illetve 38M
Toldi A.40 néven
tartották nyilván főfegyverzete alapján, megkülönböztetésül
a Toldi II-től.
Története
.
A svéd Landsverk
gyár L–60modellje
alapján készült, amelynek licencét 1938-ban
vásárolta meg a MÁVAG és
a Ganz gyár.
Az alapmodellen csak a fegyverzetet cserélték le, hogy biztosítani
tudják a lőszer-utánpótlást. Az Ausztriából kölcsönzött
L-60-ast 1937. augusztus 17-én tesztelték a magyar
fejlesztésű V-4-gyelegyütt.
Fegyverzet és védettség tekintetében a magyar modellt nem múlta
felül, de mozgékonyságban igen, ezért ez a kisharckocsi is
rendszerbeállításra került. A
svéd Landsverk Művek a magyarországi tesztek és a magyar
javaslatok figyelembe vételével megtervezte a vezetőtér
ergonómikusabb változatát, és a megerősített
lengéscsillapítást. A toronyba az eredetileg tervezett 25 mm-es
Bofors géppuskát nem lehetett elhelyezni. Az eredeti svéd
géppuskát beszerzési nehézségek miatt nem választhatták, ezért
került beépítésre a 36 M típusú 20 mm-es gyalogsági
géppuska. Ez a géppuska is kompromisszumokkal járt, mivel a hozzá
tartozó tölténytár nem fért el a toronyban, így ahhoz új
tölténytárat kellett gyártani. A kiegészítő fegyverzetnek
szánt Gebauer géppuskát is átalakították hevederesre, ezért
átmenetileg a M 34/37 A géppuskát építették be. A Gebauer
használatához a tetőpáncélt ki kellett vágni, mivel a felső
elhelyezésű tár nem fért el a küzdőtérben. A toronyforgató
motort mindig bekapcsolva kellett tartani, mert annak kikapcsolt
állapotában a torony magától elfordulhatott.
.
A
HM 1939. februárjában rendszeresítette és rendelte meg a
harckocsit. A két első példányt 1940. április 13-án vette át
a katonai átvevő bizottság, június 10-ig újabb 20, június
végéig pedig még 20 darab készült el a MÁVAG-ban. A torziós
rugók és az optikai berendezések hiánya miatt a gyártás
júniusban leállt. 1941 márciusában
készült el a megrendelt Toldi-széria utolsó példánya. Ez idő
alatt mintegy kétszáz különböző felszereltségű Toldi
harckocsi épült. A leggyakoribb meghibásodás a páncélrepedés
és a torziós rugók törése volt. A legelső darabok közül
1940 júniusáig 16 páncélrepedés és 47 rugótörés fordult
elő.
A
második világháború első szakaszában a Toldik sikeresen
harcoltak a Jugoszlávia és
a Szovjetunió elleni
hadjáratokban. Alapvető hiányossága, hogy csak nehézgéppuskával
rendelkezett, amellyel ellenséges páncélosok ellen hatástalan
volt. A háború második felében már a gyalogság (élőerő)
elleni harcban is sokszor alulmaradt, az egyre hatékonyabb
páncéltörő fegyverek miatt a harckocsi elavult. 1942-től
főként felderítési feladatokra alkalmazták, ahol jó
rádióiknak és megfelelő terepjáró képességüknek
köszönhetően még jó szolgálatot tettek.
A
harckocsi fegyverzetét 37M 40 mm-es, L/25 űrmérethosszú
harckocsiágyúval egészítették ki. A harckocsit 1942-ben
modernizálták, de a teljes körű korszerűsítés helyett csak a
fő fegyverzet lecserélésére, egy 40 mm-es 42 M típusú
ágyú beépítésére volt mód. A módosított változat a 42M
Toldi II típusjelzést
kapta. 1943 elejétől 1944 áprilisáig
80 db Toldi I-t alakítottak át Toldi II kivitelűre.
Felépítése
A
Toldi kisharckocsiban a motor hátul kapott helyet. Ötfokozatú
sebességváltóval látták el, a kormánymű a vezetőtérbe
került. A kormánymegoldás nem tette lehetővé a helyben
fordulást, körülbelül 8 méter sugarú körben fordulhatott el
360°-ban.
A
futómű könyökös lengőkarokból állt, amely az oldalankénti
négy-négy futókereket tartotta. A kettős futókerekek közös
agyra csatlakoztak. Az első és negyedik lengőkar rugós
lengéscsillapítóval ellátott. A láncfeszítő görgők torziós
rugóval húzzák a láncot feszesre, és ezek mindegyike külön
könyökös lengőkaron lett elhelyezve. A lánchajtókerék első
elhelyezésű.
Az
alkatrész-utánpótlás csak 1941-től vált önellátóvá, addig
Németországból és Svájcból került importra több alkatrész,
főleg a mechanikus alkatrészek (csapágyak, kardántengely, stb.)
és az optikai berendezések.
Egyéb adatok
-
Lánctagok száma: 125 db.
-
Hasmagasság: 0,35 m
-
Lánctalp szélessége: 0,286 m
-
Fajlagos talajnyomás: 0,5 N/cm²
-
Mászóképesség: 40°
-
Oldaldőlés: 25°
-
Lépcsőmászó képesség: 0,6 m
-
Árokáthidaló képesség: 1,75 m
-
Gázlóképesség: 0,7 m
-
Lőszer-javadalmazás: nehéz GPU 208 db, GPU 2400 db.
42M Toldi II
42M
Toldi II
|
|
Általános
tulajdonságok
|
|
Személyzet | 3 fő |
Hosszúság | 4,75 m |
Szélesség | 2,14 m |
Magasság | 1,87 m |
Tömeg | 9,3 tonna |
Páncélzat és
fegyverzet
|
|
Páncélzat | 5 mm - 35 mm |
Elsődleges fegyverzet | 1 db 40 mm-es 36 M löveg |
Másodlagos fegyverzet | 1 db 8 mm-es 34/40M Gebauer géppuska |
Műszaki adatok
|
|
Motor | 1 db nyolchengeres, négyütemű Büssing NAG benzinmotor |
Teljesítmény | 116 kW (155 LE) |
Felfüggesztés | laprugó |
Sebesség | 47 km/h |
Fajlagos teljesítmény | 16,6 LE/t |
Hatótávolság | 190 km |
A 42M
Toldi,
vagy Toldi II egy magyar fejlesztésű könnyűharckocsi-típus.
Általában felderítésre használták, mely célra kiválóan
megfelelt, a páncélosok elleni harcban azonban nem jeleskedett. A
hadseregben használatos megnevezése 38M
Toldi hk. B.20 és -B.40 volt,
a beépített fegyverzet szerint.A
42M Toldi tervezése
A
harckocsi elődjét, a 38M Toldi vagy Toldi I elnevezésű
harckocsit1938-ban
kezdték tervezni a svéd Landsverk
L-60 páncélos
licence alapján. A 42M Toldi csupán abban különbözött
elődjétől, hogy a Toldi I R-5 típusú rádiójának
ívantennája, míg a Toldi II R-5/a készülékének botantennája
volt, továbbá a gyenge német torziós rugók helyett magyar
gyártmányokat építettek be.
A 42M Toldi gyártása
A
38M Toldiból a Honvédelmi
Minisztérium megrendelésére 1939 telén
a Ganz és a MÁVAG üzemeiben 80 db-ot kezdtek gyártani. 1940-ben
a Toldi II-ből 110 db-ot rendelt a HM, melyeket szintén
leszállítottak a gyárak.
A Toldi B/40
A
Toldikat ezidáig 20 mm-es nehézpuskával szerelték fel
(ezért néhány helyen a 38M Toldit Toldi A/20-nak, a 42M Toldit
B/20-nak nevezik). A Toldi B/40 egy 40 mm-es harckocsiágyúval
és vastagabb páncélzattal ellátott Toldi II változat. Habár a
40 mm-es löveg átütőereje a modern szovjet harckocsik
(T–34, KV–1)
ellen nem volt elégséges, a 20 mm-es nehézpuskánál mégis
jobb fegyvernek számított. A megvastagított páncélzat ellenére
a Toldi B/40 nem volt ellenfél a szovjet harckocsik és páncéltörő
lövegek számára, sőt, még a gyalogsági páncéltörő puskák
is kilőhették őt.
Mindezek
ellenére a "foltozott" Toldik (ahogy a
kezelőszemélyzetük becézte őket) a magyarországi harcok
idején számtalanszor törtek borsot az ellenség orra alá. A
Toldi tulajdonságait a németek foglalták össze a legjobban,
amikor a harckocsit"Papierpanzerkampfwagen"-nek,
azaz "papírpáncélosnak" nevezték.
A Toldi III
A
Toldi harckocsik utolsó, módosított sorozatára 1940-ben adott
megrendelést a HM. Az új variánson a tapasztalatok alapján a
Honvédség számos változtatást igényelt: a helyben megfordulás
képessége és a Büssing NAG L8V/36TR motor cseréje
alapkövetelmény volt. Ezen változtatások mellett a 40 mm-es
löveg megfelelő elhelyezése érdekében a mérnökök
módosították a tornyot, így az hosszabb, a hátsó része pedig
szélesebb lett. A Toldi III gyártását végül elődei harctéri
teljesítményei döntötték el, így az eredetileg 280 db-osra
tervezett sorozatból mindössze 12 db-ot rendelt a HM. A fokozódó
nyersanyaghiány és a szövetséges bombatámadások miatt
gyanítható, hogy az üzemek nem teljesítették a rendelést;
nincs dokumentum, amely tanúsítaná, hogy egyetlen Toldi III-at
is átadtak volna a csapatoknak.
A Toldi változatai
A Toldi páncélvadász
1943 végére
a Toldi harckocsik egyáltalán nem feleltek meg a modern
követelményeknek. Mivel a Toldi I alváza nem bírt volna el egy
nehezebb felépítményt, az egyetlen megoldás a páncélvadásszá
való átalakítás volt. A Toldi I harckocsiteknőjére egy hosszú
csövű 75 mm-es páncéltörő ágyút terveztek a fejlesztők
a német Marder
II páncélvadász
mintájára. A hátul és felül nyitott tüzelőállást
5–13 mm-es páncéllemezekkel burkolták, mely csupán a
repeszek és a gyalogsági fegyverek ellen védte a személyzetet.
A jármű hátuljára egy fémdobozt rögzítettek, melyet egyrészt
lőszer tárolására használtak, másrészt az orrnehéz jármű
egyensúlyban tartását szolgálta. A Toldi többi komponense,
futóműve, motorja, rádiója, erőátviteli rendszere változatlan
maradt. A páncélvadász maximális sebessége úton 50 km/h
volt. A járműből egyetlen prototípus épült, mely tesztelésre
is került. A Toldi páncélvadász nem teljesített volna jól a
harcmezőn, magas felépítménye és gyenge páncélzata miatt
gyorsan áldozatul esett volna a szovjet harckocsiknak vagy
páncéltörő lövegeknek.
43M Toldi egészségügyi harckocsi
1943
őszén készült el, feladata a sebesültek a csatamezőről való
gyors kijuttatása és gyors orvosi segítség nyújtása volt. A
Toldi I alapjain nyugvó páncélos toronnyílását
kiszélesítették, a küzdőteret pedig a speciális feladatnak
megfelelően álalakították. A harckocsi megtartotta eredeti
20 mm-es nehézpuskáját, bár lőszerjavadalmazása 208-ról
184-re csökkent. A Ganz gyár a prototípus tesztjei után 9 db-ra
kapott megrendelést, melyeket 1944 nyarára
szállított le. Az átalakított Toldi páncélosok részt vettek
a harcokban, ám alkalmazásukról csak töredékes információk
maradtak fenn
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése